Instrumente de formare profesională
Proiect cofinanțat Fondul Social European Plus prin Programul Educație și Ocupare (PEO) 2021-2027
OPORTUN – Competențe pentru angajați
Cod proiect 309083
Instrumente de formare profesională continua (FPC) la nivel organizațional
Alegerea metodelor de formare trebuie să țină cont de obiectivele calificării, care pot include, de exemplu, completarea cunoștințelor existente (de ex. noi proceduri de documentare), obținerea certificărilor necesare sau dezvoltarea unor abilități practice specifice (de ex. etapele de lucru din producție). În acest context, calificarea se referă la totalitatea cerințelor necesare pentru ca angajații să îndeplinească diverse funcții în cadrul organizației. Atunci când scopul calificării este îmbunătățirea competențelor profesionale și practice, este important să se utilizeze metode și instrumente potrivite pentru a asigura transferul eficient al cunoștințelor în activitatea zilnică.
Formarea poate avea loc:
- La locul de muncă (on-the-job): măsuri de formare aplicate direct la locul de muncă, în strânsă legătură cu activitățile desfășurate.
- În cadrul organizației (near-the-job): formare desfășurată în timpul programului de lucru, dar fără a fi legată strict de activitatea angajatului, implicând doar o relație tangibilă sau simulare.
- Extern (off-the-job): formare realizată în afara contextului imediat al activității, fie spațial, temporal sau tematic.
Diferitele instrumente de formare la nivel organizațional pot fi asociate acestor tipuri de pregătire, deși nu întotdeauna delimitările sunt clare. De asemenea, unele instrumente de dezvoltare a resurselor umane constau într-o serie de măsuri coordonate, precum programele de training și planificarea carierei.
Un alt criteriu de diferențiere este gradul de formalizare. Formarea formală presupune transmiterea unui conținut prestabilit și obținerea unui rezultat concret (obiectiv), de regulă în instituții specializate externe. Formarea informală, pe de altă parte, este mai puțin structurată și se bazează pe experiența practică, fiind desfășurată la locul de muncă sau în cadrul organizației.
Rotirea pe posturi (job rotation) implică schimbarea planificată a locului de muncă și a atribuțiilor între diferite arii din cadrul organizației, pentru ca angajații să cunoască și să învețe noi responsabilități. Această metodă stimulează identificarea angajaților cu organizația și îmbunătățește cooperarea între departamente, contribuind și la dezvoltarea competențelor sociale și la evitarea rutinei.
Extinderea atribuțiilor (job enlargement) reprezintă adăugarea unor responsabilități noi pe același nivel ierarhic, prin care angajații își extind treptat competențele. Aceasta este aplicabilă când angajatul este bine calificat, dar actuala activitate nu utilizează pe deplin capacitățile sale sau atunci când urmează schimbări organizaționale.
Îmbogățirea atribuțiilor (job enrichment) constă în extinderea atribuțiilor actuale prin adăugarea unor responsabilități de natură calitativ superioară, pentru a îmbunătăți abilitățile angajaților.
Instructajul la locul de muncă presupune o pregătire asistată, potrivită atât pentru noii angajați, cât și pentru adaptarea la activități noi, cum ar fi schimbarea postului. Această metodă funcționează pe baza învățării prin modelare, instructorul fiind modelul de urmat.
Activitățile pe proiect implică asumarea de responsabilități temporare pentru rezolvarea unor probleme complexe, oferind angajaților posibilitatea de a-și dezvolta competențele profesionale și de a acționa cu responsabilitate sporită.
Simulatoarele permit practicarea unor activități într-un mediu controlat, reducând riscurile. Acestea sunt utile atunci când o eroare în procesul de pregătire poate cauza pierderi financiare sau materiale.
Parteneriatele pentru pregătire facilitează schimbul de cunoștințe între angajați, sprijinind integrarea noilor veniți și promovând colaborarea interdepartamentală.
Cercul de calitate este un grup de angajați care se întâlnește periodic pentru a discuta problemele întâlnite și a găsi soluții. Sub îndrumarea unui moderator, aceștia analizează provocările și propun soluții aplicabile în activitatea zilnică.
Formarea profesională continuă specifică se desfășoară prin seminarii pentru actualizarea și adaptarea cunoștințelor profesionale, iar durata variază în funcție de complexitatea subiectului.
Recalificarea este o formă de instruire într-un domeniu complet nou, destinat celor care nu mai pot practica activitatea actuală.
Învățarea prin mijloace electronice implică utilizarea tehnologiei în procesul de învățare (e-learning), precum și a materialelor video, audio și tipărite, oferind un ritm de învățare personalizat și un transfer eficient de informații. Angajații pot învăța eficient și sistematizat, iar organizația trebuie să asigure resursele și suportul tehnologic necesare pentru a maximiza impactul acestui tip de formare.